Drobne usprawnienia

Korzystając ze świątecznej obecności w domu syna-studenta postanowiłem wykonać drobne usprawnienia samochodów.

Na początek Porsche 944. 

Bardzo denerwowały mnie słabe światła mijania w tym samochodzie. Nie dość, że lampy pochodziły z różnych lat produkcji (2004 i 2008) to jeszcze miały różne karbowania! Nie równo też świeciły – jedna mocniej, druga słabiej. Na początku mój plan był taki, że wymienię je na lampy ledowe posiadające homologację. Niestety te wyglądające na klasyczne (cena w USA to 399$) dostępne mają być dopiero w połowie lipca. Oferta polska to głównie reflektory motocyklowe, lub ledy przeznaczone do unowocześnienia Jeep’ów, a chciałem by dalej wyglądały na te z lat 80-tych. 

Przystąpiłem więc do demontażu starych lamp, by zobaczyć jak wyglądają i czy jest sens je regenerować. Po odkręceniu 1! śruby zdjąłem czarną maskownicę plastikową i miałem dostęp do reflektora. Kolejne dwie króciutkie śrubki trzymające metalowy oring będący zabezpieczeniem klosza pozwoliły mi go wyjąć. Najtrudniejszym i najbardziej pracochłonnym elementem jest odłączenie starego konektora od żarówki – widać, że bardzo dawno nikt tu nie zaglądał. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że żarówka jest wlutowana na stałe w klosz! Zaczerpnąłem języka i postanowiłem – idąc śladami Patryka Mikiciuka 🙂 – zrobić swoje „polskie Porsche”. Okazuje się, że praktycznie bez żadnych przeróbek pasują tu reflektory produkowane przez polską firmę WESEM. Oczywiście na mojego maila odpowiedzieli, że absolutnie nie mają w swojej ofercie lamp do Porsche (czyżby jakieś prawa licencyjne?), ale zamówiona lampa do IKARUSA (tak podaje oryginalny katalog producenta) pasuje jak ulał. Uzbrojone w żarówki Osram Night Breaker reflektory rzucają zdecydowanie lepsze światło aniżeli to jakim dysponował poprzedni właściciel mojego auta w USA, a całość wygląda jak z fabryki 🙂

Czas wymiany: 35 minut

Koszt: lampy 2 szt w sumie za 149,98 zł, żarówki Osram 63,98 zł, razem 213,96 zł

Potrzebne narzędzia: śrubokręt krzyżak, śrubokręt płaski szeroki (do poluzowania wtyczki)

Porsche 911 (996).

Na sobotnie Industrialne Śniadanie#2 w Katowicach udaliśmy się 996. Pogoda z początku była słaba, a po południu temperatura na przełęczy Salmopol spadła poniżej zera stopni Celsjusza. Niestety, w takich warunkach wyjmując rzeczy z bagażnika przekonałem się, że siłowniki klapy działają już słabo (cóż, mają już 25 lat). Na szczęście moja głowa ucierpiała nie bardzo i zaraz po powrocie do domu zamówiłem nowe od Febi – dostawca na pierwszy montaż – nr części: PORSCHE 996 511 551 01   

Wymiana siłowników jest banalna. Płaskim, cienkim i długim śrubokrętem podważamy zabezpieczające sprężynki (najpierw górne mocowanie, potem dolne siłownika), luzujemy amortyzator i wyciągamy go. Nowy wystarczy włożyć i zatrzasnąć automatycznie na klik.

Naprawę najlepiej przeprowadzać w dwie osoby, lub mieć jakiś dobry kij na podparcie klapy bagażnika, gdyż wsparta tylko jednym spadnie nam na głowę.

Czas wymiany: 15 minut

Koszt: 2 szt. siłowników, w sumie: 129,16 zł

Potrzebne narzędzia: płaski, wąski i długi śrubokręt do poluzowania sprężynek

Godzina spędzona z synem: można było pogadać i o studiach i o samochodach 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.